Inici / Notícies
NOTíCIES

La Universitat aposta per la millora de les pràctiques en empreses a través dels seus tutors

Amb l’objectiu de millorar la qualitat de les pràctiques en empreses, la Universitat de València ha desenvolupat el projecte Sistema per a l’Avaluació i Acreditació dels Tutors de Pràctiques Externes (SEAT-PE), aprovat pel Ministeri d’Educació, Cultura i Esport, en el marc de l’Estratègia Universitat 2015. A través d’aquest projecte, s’ha oferit formació a un conjunt de tutors d’empresa i d’Universitat i s’ha reconegut, en un acte celebrat en ADEIT, la labor de la tutoria de pràctiques per mitjà del lliurament d’acreditacions i esments de qualitat als primers cent tutors de pràctiques participants en aquest programa.

S’ha clausurat un projecte pioner, aprovat pel Ministeri d’Educació, per a acreditar i reconèixer als tutors de pràctiques

Es tracta d’un projecte «pioner» en l’àmbit nacional i internacional, segons va informar la vicerectora d’Estudis i Política Lingüística de la Universitat de València i directora del projecte, Isabel Vázquez, qui va subratllar la importància que la Universitat atorga a les pràctiques en empreses com part essencial del procés formatiu. Anualment, més de 8.000 estudiants de la Universitat de València realitzen pràctiques curriculars o extracurriculars en més de 2.400 empreses i entitats, sense incloure les de l’àrea de Salut i Magisteri que es regeixen per convenis especials, va recordar la vicerectora.

El tutor, peça clau
Especialment, Isabel Vázquez va posar l’accent en el paper dels tutors, l’acció dels quals és «fonamental» per al bon resultat de les pràctiques, segons va apuntar la vicerectora. «La pràctica serveix per a complementar els coneixements que s’adquireixen en la Universitat i per a conèixer el món de l’empresa, però el paper dels tutors és essencial perquè s’aconseguisquen aquests objectius», va assenyalar la vicerrectora.

En aquest mateix sentit es va expressar el president del Consell Social i d’ADEIT, Carlos Pascual, qui va voler reconèixer la «difícil tasca de tutoria» dels estudiants en pràctiques, als quals va qualificar de «vèrtex» de les pràctiques en empreses, al mateix temps que va reiterar el seu paper «essencial» en les pràctiques.

A més d’un curs formatiu, el projecte ha permès establir un model de qualitat de tutorització de les pràctiques. Una qüestió que, per als tutors participants, ha estat un dels resultats més interessants del projecte. «El projecte m’ha aportat una metodologia de treball per a optimitzar el meu paper en les pràctiques», va assenyalar Vicente Gómez, adjunt del laboratori de Bioquímicca de l’Hospital Doctor Peset i degà del Col·legi Oficial de Químics de la Comunitat Valenciana, qui va parlar en representació dels tutors d’empresa. «El curs m’ha permès plantejar-me la responsabilitat del meu paper i m’ha tret de la solitud tutorial», va afirmar Vicente Gómez.

Disposar d’un model de qualitat i la comunicació entre tutors acadèmics i d’empresa, principals avantatges del projecte, segons els participants

Intercanviar experiències entre tutors acadèmics i d’empresa a través dels tallers ha estat altre dels aspectes més destacats pels tutors participants. «Ha estat molt positiu conèixer a l’altra part i posar en comú els objectius de les pràctiques», va explicar Empar Pons, professora d’Anàlisi Econòmic de la Universitat de València i coordinadora de pràctiques externes de la Facultat d’Economia.

El sotsdirector general de Formació i Mobilitat del Professorat i Innovació Docent del Ministeri d’Educació, Alejandro Cremades, va voler reiterar la importància de les pràctiques en empreses en el procés formatiu, malgrat que –segons va assenyalar– no se’ls havia oferit la importància que mereixen des del punt de vista acadèmic fins al moment. «La conjunció entre la teoria i la pràctica és fonamental», va afirmar, al mateix temps que va avançar el suport del seu ministeri a aquest àmbit.

Per la seua banda, el director general d’Universitat, Estudis Superiors i Ciència de la Generalitat Valenciana, José Miguel Saval, va coincidir amb la resta de membres de la taula, en felicitar a la Universitat de València pel projecte i va agrair el paper de les empreses en la formació dels universitaris. Amb les pràctiques i amb projectes com aquest es dóna un pas més en la construcció de l’Espai Europeu d’Educació Superior, va concloure Saval.