Inici / Notícies
NOTíCIES

Augmentar la empleabilitat dels titulats és l’assignatura pendent de les universitats

«Estem en un moment en el qual la capacitat d’adaptació dels joves és crucial per a la gestió de la seua pròpia empleabilidad. Ara els joves han de portar dues motxilles: una que conté la formació que li ofereix la universitat i una altra a la qual va afegint competències transversals com la intel·ligència emocional, la gestió del temps, el treball en equip, que són les més demandades per les empreses»: així començava la intervenció de José María Peiró, catedràtic de Psicologia Social i de les Organitzacions de la Universitat de València, professor Investigador de l’Institut Valencià de Recerques Econòmiques (Ivie) i ponent de la jornada organitzada per la Fundació BBVA i el Ivie que es va celebrar divendres passat en la Fundació ADEIT.

Peiró va tenir en compte les dades que es deriven de l’U-Raking, classificació que es realitza des de fa cinc anys per la Fundació BBVA i el Ivie, en la qual s’analitza l’acompliment del sistema universitari sintetitzant en un únic índex els seus assoliments en docència, recerca i innovació i desenvolupament tecnològic. En aquesta línia, Peiró va insistir que la «universitat té un paper fonamental» posat que en la totalitat dels graus es desenvolupen diferents perfils, «és a dir, solament un metge sap a què es va a dedicar i ni açò». En paraules de Peiró, «la universitat ha d’ensenyar d’una altra manera» per a així afavorir la flexibilitat en l’adaptació dels titulats. Així mateix, s’han de desenvolupar millors serveis de empleabilitat i introduir més a les empreses en l’ensenyament. Peiró va finalitzar dient que «les universitats han de reconduir els seus plantejaments».

Lorenzo Serrano, catedràtic d’Anàlisi Econòmica de la Facultat d’Economia de la Universitat de València, va ser el següent a intervenir i va explicar els valors que ha tingut en compte l’O-Rànquing i va analitzar els seus resultats. D’aquesta manera, va assenyalar que «no tot és formació universitària», és a dir, que l’entorn econòmic, social i polític, així com les característiques personals de l’alumnat «també són importants en la inserció laboral». La realització d’estades en altres universitats, així com les pràctiques en empresa i el domini de les TIC «es tenen en compte» per part de les empreses però han de ser les universitats les que «han de saber què fan i com» per a potenciar la empleabilitat.

El seminari ‘Els rànquings com a instruments per a la millora i l’adreça estratègica de les universitats’ va ser concebut per a poder conèixer d’a prop què és el que aporten a la societat, quins són els seus àmbits de millora i què poden oferir com a instruments per a l’adreça estratègica de les institucions
El tercer ponent de la jornada va ser Martí Casadesús, catedràtic d’Organització, Gestió Empresarial i Disseny de Producte en la Universitat de Girona, qui va basar la seua intervenció en diferents anàlisis sobre la empleabilitat en el sistema universitari català. Va afirmar que «la formació ha millorat» i ha arribat a aconseguir que graus com el de Medicina tinguen una taxa en el qual un 98% dels titulats repetirien la carrera. No ocorre el mateix en graus com a Edificació, Turisme, Història, Filosofia i Ciències de la Terra on la inserció laboral és «més complicada» pel que els seus titulats no repetirien la carrera.

José Millet, vicerector d’Ocupació i Emprenedoria de la Universitat Politècnica de València, va ser l’encarregat de clausurar el debat. Per a açò, va posar el focus en dos de les activitats que desenvolupa la institució pública per a posar en contacte a estudiants i empreses: la primera és Queda’t, que tracta d’evitar la fugida de talent dels titulats i per a açò programa una jornada en la qual 100 joves amb un perfil acadèmic excel·lent i implicació en associacions, esports i emprenedoria, tenen l’oportunitat de conèixer als qui estan al capdavant del departament de recursos humans d’empreses valencianes, espanyoles i internacionals amb seu a Espanya perquè aquests els contracten. El segon programa és TeamerUP en el qual la UPV fa d’enllaç entre persones amb una start up que necessiten un perfil determinat i el estudiantat que complisca amb aqueixes característiques.

Els rànquings com a instruments per a la millora i l’adreça estratègica de les universitats va ser el títol de l’altre seminari que es va celebrar durant la jornada. Aquest es va basar en el debat sobre els diferents rànquings en els quals participen les universitats espanyoles per a poder conèixer d’a prop què és el que aquestes aporten a la societat, quins són els seus àmbits de millora i què poden oferir com a instruments per a l’adreça estratègica de les institucions . En ell van participar Domingo Docampo, catedràtic de Teoria de Senyal i Comunicacions en la Universitat de Vigo; Teodoro Luque, catedràtic del departament de Comercialització i Recerca de Mercats de la universitat de Granada; Joaquín Aldás, catedràtic de Comercialització i Recerca de mercats i vicerector de la Facultat d’Economia de la Universitat de València i Alejadro Escribá, professor del departament dde Direcció d’empreses de la Facultat d’Economia.

Notícia publicada: 24/11/2017