Inici / Notícies
NOTíCIES

Els experts asseguren que avui dia es llig més que mai en la història

Mai en la història s’ha llegit tant com ara i mai ha estat tan important saber llegir i sobretot comprendre el que es llig», afirma el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València, Eduardo Vidal–Abasta. «La gent llig constantment i dedica moltes hores tots els dies», afirma Vidal-Abasta, qui desmenteix el tòpic que avui dia es llig menys. De fet, segons aquest expert, la comunicació escrita s’ha incrementat moltíssim com a conseqüència de les noves formes de lectura a través d’Internet i d’altres suports mòbils, conclou.

En relació als joves, afirma que «és mentida que els joves no lligen; potser no lligen el que els adults volgueren que lligen» subratlla l’expert, qui informa que la mitjana de lectura en adults diària arriba a les quatre hores i mitja, segons un recent estudi realitzat a EEUU, en el qual la lectura de narrativa és mínima en comparació d’altres suports.

Més d’un centenar d’investigadors i experts dels camps de la psicologia, la lingüística, la comunicació, la computació, la neurociència i la intel·ligència artificial  s’han donat cita en La Nau de la Universitat de València per a aprofundir en la comprensió del discurs oral i escrit des d’una perspectiva multidisciplinar

23ª reunió de la Societat del Text i el Discurs
Els processaments mentals durant la lectura és un dels temes que s’analitzen aquests dies en el marc de la 23ª reunió de la Societat del Text i el Discurs que, per primera vegada, ha tingut lloc a València. Més d’un centenar d’investigadors i experts dels camps de la psicologia, la lingüística, la comunicació, la computació, la neurociència i la intel·ligència artificial procedents, a parts iguals, d’Amèrica del Nord i de diferents països europeus es van donar cita en La Nau de la Universitat de València per a aprofundir en la comprensió del discurs oral i escrit des d’una perspectiva multidisciplinar.

La conferència inaugural, que ha tingut lloc en l’Aula Magna de La Nau, ha corregut a càrrec la professora de la Universitat de Wisconsin-Madison (EUA), Dra. Morton Ann Gensbacher, distingida per la Societat del Text i el Discurs amb el premi a la trajectòria investigadora consolidada, qui ha centrat la seua intervenció en la lectura en l’entorn digital. A més, al llarg de la trobada, organitzat per la ERI Lectura (Estructura de Recerca de Investigació) i dirigit per la professora de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València Raquel Cerdán, es van presentar 58 comunicacions orals en sessions paral·leles i 76 comunicacions i es van oferir tres workshops sobre temàtiques de màxima actualitat dins d’aquest àmbit com la neurciència, l’anàlisi automàtica del discurs i l’anàlisi de dades.

Vidal-Abarca: «Les competencies lectores de la població  son crucials per el desenvolupament econòmic, social y personal»

Serà la segona vegada que aquest congrés se celebrarà a Espanya, després del realitzat en 2004 a Madrid. En aquesta ocasió serà la Universitat de València l’escenari de la trobada, una ciutat en la qual –segons explica el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació, Eduardo Vidal–Abasta–, existeix una línia d’investigació molt potent en aquest àmbit, en la qual col·laboren investigadors de diversos departaments de les facultats de Psicologia i Filologia.

La lectura, imprescindible
«La lectura no només és important educativament, sinó també socialment», afirma el professor Vidal-Abasta, qui assegura que les competències lectores de la població són «crucials» per al desenvolupament econòmic, social i personal, tal com posa de manifest l’informe TREPITJA de l’OCDE, en el qual Vidal-Abasta participa menge expert.

Notícia publicada: 22/07/2013