Inici / Notícies
NOTíCIES

Experts internacionals en text i discurs es donaran cita en ADEIT al juliol

Investigadors internacionals de l’àmbit de la psicologia, la lingüística, la comunicació, la computació, la neurociencia i la intel·ligència artificial es donaran cita del 16 al 18 de juliol a la seu d’ADEIT amb motiu de la 23ª reunió de la Societat del Text i el Discurs que, per primera vegada, tindrà lloc a València.

En concret, s’espera a més d’un centenar d’investigadors i experts en la matèria procedents, a parts iguals, d’Amèrica del Nord i de diferents països europeus.

La comprensió del discurs oral i escrit i la producció del text des d’una perspectiva lingüística, psicològica i educativa seran els temes sobre els quals se centrarà el congrés

La lectura, un àmbit interdisciplinari
La comprensió del discurs oral i escrit i la producció del text des d’una perspectiva lingüística, psicològica i educativa seran els temes sobre els quals se centrarà el congrés. En aquest sentit, el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València, Eduardo Vidal–Abarca, posa l’accent en la importància de la interdisciplinarietat de les investigacions i, especialment, en un àmbit com el de la lectura. «La ciència és universal i oberta», assenyala, al mateix temps que advoca per una aproximació a les diferents línies de la investigació des de diferents àmbits de coneixement.

Al llarg de la trobada, que dirigeix la professora de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València Raquel Cerdán, es presentaran 58 comunicacions orals en sessions paral·leles i 76 pòsters i s’oferiran tres workshops sobre temàtiques de màxima actualitat dins d’aquest àmbit com la neurociencia, l’anàlisi automàtica del discurs i l’anàlisi de dades.

Vidal-Abarca: «La lectura no només és important educativament, sinó també socialment»

A més, estan previstes tres conferències plenàries. La primera d’elles serà a càrrec d’ella professora de la Universitat de Wisconsin-Madison (EUA), Dra. Morton Ann Gernsbacher, distingida per la Societat del Text i el Discurs amb el premi a la trajectòria investigadora consolidada, per les seues investigacions en l’àmbit de la psicolingüística i dels mecanismes cognitius i neuronals que subjeuen a la comunicació humana. A més, oferirà una conferència la Dra. Panayiota Kendeou, guardonada amb el premi a la investigadora jove per la Societat del Text i el Discurs. Aquesta professora de Neapolis University en Pafos (Xipre), centra la seua investigació en dues línies; d’una banda, el desenvolupament d’habilitats comprensió lectora en la infància i per una altra, la interacció entre el processament del text i el coneixement dels conceptes erronis. Finalment, el professor de Psicologia de la Universitat de la Laguna Manuel de la Vega, expert en psicolingüística i neurociencia del llenguatge oferirà la tercera de les sessions plenàries.

Serà la segona vegada que aquest congrés se celebrarà a Espanya, després del realitzat en 2004 a Madrid. En aquesta ocasió serà la Universitat de València l’escenari de la trobada, una ciutat en la qual –segons explica el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació, Eduardo Vidal–Abarca–, existeix una línia d’investigació molt potent en aquest àmbit, en la qual col·laboren investigadors de diversos departaments de les facultats de Psicologia i Filologia.

La lectura, imprescindible
«La lectura no només és important educativament, sinó també socialment», afirma el professor Vidal-Abarca, qui assegura que les competències lectores de la població són «crucials» per al desenvolupament econòmic, social i personal, tal com posa de manifest l’informe TREPITJA de l’OCDE, en el qual Vidal-Abarca participa com a expert.

En aquest sentit, Vidal-Abarca afirma que mai havia estat tan important tenir un bon nivell de comprensió lectora. «Fa 80 anys, hi havia un percentatge de població que no sabia ni llegir ni escriure; avui és impensable», assenyala el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació qui afirma que la lectura ja no només és important per gaudir sinó senzillament per sobreviure. «Ha passat de ser una lectura per plaure a funcional», afirma.

Es llegeix menys?
«La gent llegeix constantment i dedica moltes hores tots els dies», afirma Vidal-Abarca, qui desmenteix el tòpic que avui dia es llegeix menys. De fet, segons aquest expert, la comunicació escrita s’ha incrementat moltíssim com a conseqüència de les noves formes de lectura a través d’Internet i d’altres suports mòbils. «Mai en la història s’ha llegit tant com ara i mai ha estat tan important saber llegir», conclou.

En relació als joves, afirma que «és mentida que els joves no llegeixin; potser no llegeixen el que els adults volguessin que llegeixin» subratlla l’expert, qui informa que la mitjana de lectura en adults diària aconsegueix les quatre hores i mitjana, segons un recent estudi, en el qual la lectura de narrativa és mínima en comparació d’altres suports.

23ª Reunió de la Societat del Text i el Discurs

Notícia publicada: 24/06/2013