Inici / Notícies
NOTíCIES

E. Soria: «Quan no coneixes on està el negoci, el negoci eres tu»

Davant l’explosió de negocis com Whatsapp que ofereixen serveis «gratis» a canvi de les dades del client, Emilio Soria, catedràtic de la Universitat de València en el departament d’Enginyeria Electrònica de la ETSE, afirmava: «quan no coneixes on està el negoci, el negoci eres tu». El fet que la famosa empresa de videojocs Candy Crush Saga liderara la contractació de científics de dades en 2016 o l’explicació a l’èxit de campanyes com el Brexit i la presidència d’Estats Units de Donald Trump gràcies a l’anàlisi de dades són alguns dels exemples que el catedràtic va utilitzar per a plasmar l’impacte de la que està sent una revolució social, econòmica i industrial pilotada per les dades: la indústria 4.0. 

Sota el títol de la seua ponència Incrementa el benefici del teu negoci: usa les dades!, emmarcada en el programa Aula Oberta Innovació en l’Empresa, Soria va explicar les bases de la denominada «quarta revolució industrial», que té un grau de «complexitat major» al de les anteriors revolucions. Mentre que la invenció de la màquina de vapor va ser la protagonista de la «indústria 1.0» o primera revolució industrial, el predominant en l’actualitat, afirmava, és el manteniment predictiu de les màquines, amb sistemes de detecció de senyal audible i sensors infrarojos, per exemple, i la comprovació del funcionament de la maquinària a través de sensors en els quadres de comandament. L’expert en anàlisi de dades va destacar la «importància» de la predicció que l’anàlisi d’aqueixa informació basada en «infinitat de variables» permet a les empreses.

Soria es va referir a les «limitacions» de l’ésser humà, que «està pensat per a prendre decisions no amb més de cinc variables», enfront de les possibilitats que la intel·ligència artificial presenta.

En la mateixa línia, el ponent va al·ludir al llibre de Daniel Kahneman Pensar rápido, pensar despacio per a referir-se a les «limitacions» de l’ésser humà, que «està pensat per a prendre decisions no amb més de cinc variables», enfront de les possibilitats que la intel·ligència artificial presenta en tot tipus de contextos com el turisme, l’urbanisme o l’estalvi energètic, a través dels anomenats smart tourism, smart city o smart energy, respectivament, -va exemplificar.

Els fonaments del big data

Com a membre del grup de recerca de la Universitat de València IDAL – Intelligent Data Analysis Laboratory, Soria va insistir que la base d’eixos «comportaments intel·ligents» està en el big data, terme que ha crescut «exponencialment» en els últims cinc anys i els orígens dels quals es basen en el Volum de dades, la Varietat de formats en les quals aquests es poden trobar i la Velocitat a la qual canvien. No obstant açò, en paraules de Soria, «no se li trau partit», doncs la majoria d’empreses no reuneix la denominada regla de les tres V’s pel que fa a l’anàlisi de dades. 

Enfront d’eixes manques, l’expert en anàlisi de dades va recomanar contemplar les necessitats de l’empresa, partir d’un problema o una pregunta i reflexionar sobre la quantitat i qualitat de dades disponibles per a, posteriorment, dur a terme un treball d’auditoria interna que permeta engegar un model pilot previ a la producció. Així mateix, la majoria de les eines d’anàlisi de dades són de lliure distribució i gratuïtes –va reconèixer, la qual cosa és un factor «a favor» dels empresaris que es troben immersos en el que ell crida la «tempesta perfecta». Sumat a açò estan els avanços que aquesta «tempesta» presenta, com l’alta capacitat de càlcul, la computació en el núvol i la «obertura» dels algorismes per part d’entitats com Google.
Conceptes com deep learning, dark data, big i small data o machine learning també van ser explicats durant la ponència d’Emilio Soria. Conceptes que, lluny de ser una moda passatgera, estaran presents en la societat en el futur proper, – va preveure. No obstant açò, «la clau està en el data» -va afirmar, i en comprendre que tota imatge, vídeo, logotip o informació en xarxes socials constitueix una font d’informació útil. 

La conferència d’Emilio Soria va constituir la segona sessió d’Aula Oberta Innovació en l’empresa, un programa de debats i de formació informal, d’una hora i quart de durada, dirigits per empresaris i professionals d’èxit, així com acadèmics que desenvolupen les seues activitats tenint la innovació com a referent en el seu dia a dia. L’alemany Leo Lorenz serà el ponent de la pròxima sessió, que tindrà lloc el divendres, 7 de juliol a les 9:00h.

Notícia publicada: 22/6/2017