Inici / Notícies
NOTíCIES

Les pràctiques externes, a debat en la III Trobada de tutors i tutores de Ciencias Sociales

Tutoritzar a un estudiant en pràctiques requereix esforç i dedicació. Així ho afirmava Mª Jesús Felipe, responsable de la secció d’estudis, planificació i formació del Servei de Benestar Social de l’Ajuntament de València, durant la seua ponència en la sessió de tutors de pràctiques externes de la Facultat de Ciències Socials celebrada dimecres passat. La sociòloga i treballadora social va reconèixer, no obstant açò, que «eixe cúmul de treball», es veu compensat amb la «il·lusió» amb la qual els estudiants s’incorporen a les pràctiques, doncs «és el més a prop que estan d’un treball real». 

Donada la magnitud de l’entitat, prop de cent alumnes van realitzar les seues pràctiques a l’Ajuntament de València el passat any, dels quals un 82,1% van ser dones. En el procés d’adaptació al lloc, Mª Jesús Felipe va considerar com a «essencial» per a l’estudiant conèixer l’organigrama, els recursos i el lloc de realització de les pràctiques. Així mateix, és «convenient» que el tutor o tutora conega el camp d’interès de l’alumne per a adequar la seua formació en la mesura del posible.

Prop de cent alumnes de la Facultat de Ciències Socials van realitzar les seues pràctiques a l’Ajuntament de València el passat any, dels quals un 82,1% van ser dones

La ponent no va voler obviar la complexitat que aquesta gestió comporta. En aquesta línia, va destacar alguns condicionants com el «escàs» temps de permanència dels estudiants, que impedeix dur a terme projectes des del principi fins al final, l’impediment que en moltes ocasions suposa la presència de l’estudiant per a la confidencialitat dels casos tractats o les «improbables» possibilitats de continuïtat en el lloc en l’Administració Pública. 

Sota el títol Model de gestió d’estudiants en pràctiques, la responsable de l’àrea de consultoria de recursos humans en Swan Partners, Mireia Ferrando, va voler mostrar el sistema de gestió de pràctiques en l’empresa privada, extrapolable a tot tipus d’organitzacions, que comença per la desmitificació que els estudiants en pràctiques «serveixen» per a cobrir un lloc de treball. El model contempla una preparació prèvia de la tutoria on es concreten les funcions i finalitat de les pràctiques, seguida d’un pla d’acolliment on, seguint la línia de l’organització que va presentar Mª Jesús Felipe, es presente l’organigrama, el tipus de treball i personal de l’empresa a l’estudiant. Així mateix, Ferrando va destacar la importància del seguiment de l’estudiant mitjançant la concreció dels objectius i la creació d’informes i avaluacions del seu acompliment oferides per més d’una persona per a aconseguir la major objectivitat possible. La ponent va fer palpable la seua intenció de seguir col·laborant en la formació dels estudiants, així com de contribuir a la seua trajectòria professional. 

El paper que tots aquests agents exerceixen, de manera desinteressada, en la formació dels estudiants en pràctiques externes va ser una cosa que el degà de la Facultat de Ciències Socials, Ernest Cano, va voler destacar. En la mateixa línia, va convidar als assistents a la creació de sinergies dirigides a millorar la qualitat de les pràctiques i a estructurar, de la millor manera possible, eixa primera presa de contacte de l’alumne o alumna amb l’activitat professional.

Segons les dades presentades pel director del Departament de Pràctiques Externes d’ADEIT, Miguel Ángel Barberá, van ser 873 els estudiants que van realitzar una pràctica curricular o extracurricular en la Facultat de Ciències Socials el passat curs en al voltant de 400 empreses de diversa índole, tutelats tots ells per prop de 500 professionals d’empresa. La gestió que des de la Fundació Universitat-Empresa es duu a terme inclou la realització d’enquestes a tutors i tutores de les quals es deriven, en general, valoracions per sobre dels 8 punts en competències com la comunicació oral i escrita o el treball en equip. 

L’adquisició d’aquestes competències i habilitats professionals és una cosa que també va voler destacar la coordinadora de pràctiques externes de la Facultat de Ciències Socials, Mª José Aradilla, qui va remarcar l’actitud «positiva» dels estudiants, «conscients que se’ls està brindant una gran oportunitat». Per a aconseguir aqueixa, en general, satisfacció, és necessari «mantenir una oferta diversa perquè els estudiants puguen acostar-se a l’entorn que ells preferisquen», -va asseverar.

Notícia publicada: 16/6/2017