Inici / Notícies
NOTíCIES

Empar Pons: Les pràctiques són fonamentals per augmentar l’empleabilidad dels estudiants

Amb l’objectiu de cercar millorar la qualitat en les pràctiques dels estudiants, Empar Pons va assumir la coordinació de Pràctiques Externes de la Facultat d’Economia de la Universitat de València fa dos anys. El seu principal repte, cercar empreses compromeses amb la formació pràctica dels estudiants de la Facultat d’Economia. En aquest compromís, va implícita la responsabilitat que, com ella explica en aquesta entrevista, té la Universitat de recolzar a l’alumne en el seu camí al món laboral. Per part dels estudiants, considera que és importantíssim una actitud proactiva, ja que les pràctiques «són fonamentals per a augmentar la seua empleabilitat».

Quin paper juguen les pràctiques en la formació dels estudiants de la Facultat d’Economia de la Universitat de València?
Per a nosaltres, és un enllaç entre el que és la vida d’estudiant i la vida laboral. Quan ells accedeixen al món laboral se’ls demana que s’incorporen amb un bagatge important d’experiència, d’hàbits i de coneixements de l’empresa que, òbviament no tenen llevat que prèviament hagen fet un entrenament. Per açò, jo em plantege les pràctiques com un entrenament per a la vida laboral. Primer, els permet conèixer el que els agrada i, sobretot, la qual cosa no els agrada perquè hi ha alumnes que trien sectors en els quals després s’adonen que açò no és el seu. Les pràctiques els permeten veure el grau d’exigència. Molts d’ells van amb esperit d’estudiant. Crec que una de les coses més importants per a l’alumne és que s’adone que l’important no són tant els coneixements, que els tenen i que se’ls van a donar per descomptat, sinó l’actitud. Si ells tenen una actitud proactiva, de col•laboració, d’exigència de l’empresa amb l’esperit de ‘jo vinc ací a formar-me i vull que formes part d’açò i vull aprendre’, la pràctica és estupenda. Si ells tenen una actitud passiva van a estar allí el seu temps, van a complir les seues hores, però no van a obtenir aqueix rendiment. A més, no és l’objectiu, però és un aparador al món laboral, no tant en la pròpia empresa, però sí en els contactes, aprofitant les xarxes que té la pròpia empresa. Considere que són fonamentals per a augmentar el seu empleabilitat.

La Facultat d’Economia és una de les facultats més compromeses amb les pràctiques, sent el centre amb més pràctiques en empreses i entitats de la Comunitat Valenciana. Només en l’últim període es van gestionar 1.357 pràctiques. Què suposen aquestes dades en la seua gestió? I quins són els reptes a afrontar perquè els estudiants senten que les pràctiques representen una part fonamental de la seua formació acadèmica?
Aquestes dades suposen moltíssim treball i implicació exclusiva. Suposa estar atenent a tutors d’empresa, a tutors acadèmics i a estudiants. Amb aquest volum de pràctiques, encara que no hi ha molts problemes, per poc percentatge que hi haja són molts. Tenim la responsabilitat com a Universitat de recolzar a l’alumne i estar darrere de la seua formació i cuidar de l’alumne. Som responsables. Ho llancem al món laboral i som la seua protecció. Per açò, hem d’estar proper a l’alumne perquè no se senta desemparat i també proper a l’empresa. Al cap i a la fi, la labor de l’empresa en la formació de l’estudiant és altruista. És cert que hi ha un ‘aprofitament’ perquè tens un estudiant i alguna cosa et supleix de treball, però, al cap i a la fi, cap empresa té obligació i ho fan de forma altruista i voluntària. Sí que és molt treball de gestió, però en aqueix sentit tinc el millor recolze en el personal d’ADEIT al que recórrec sempre per a solucionar els problemes.

Com a Universitat, tenim la responsabilitat de recolzar a l’alumne i estar darrere de la seva formació i cuidar-ho. Ho llancem al món laboral i som la seva protecció
I d’aquest compromís amb les pràctiques dels estudiants i aquesta proximitat amb les empreses i en el respatler a l’estudiant que es realitza des de la Universitat sent la seua ‘salvaguarda’ amb el món exterior. Quines competències i habilitats adquireixen els estudiants en el seu període en pràctiques?
Treballa en equip, adquireix un compromís amb horaris i responsabilitats. Alguna cosa que com a estudiant ho gestiona com a persona jove que està menys lligat a un compromís amb una empresa. A més, els fa adonar-se de la seua actitud, que són ells els que s’han de cercar les coses. No els va a donar res ningú. La seua actitud proactiva és molt important. També que aprenguen a valorar-se. Moltes vegades, els estudiants van a les pràctiques amb moltes inseguretats de si estaran suficients formats, de si seran suficientment bons… Ells creuen que hi ha moltes assignatures teòriques que no serveixen per res i, després, en les memòries de pràctiques veiem que són assignatures que agraeixen perquè els obrin la ment i els ajuden a pensar. És veritat que hi ha assignatures més tècniques en les quals apliquen més en l’empresa. Els estudiants quan fan les pràctiques s’han de sentir assegurances i, així, quan facen un pas al mercat laboral, aqueixa seguretat la tenen perquè s’han testat abans. Aqueixes inseguretats no les portes a la teua primera ocupació, les resols en les pràctiques. Açò és el més important. Quan realitze les entrevistes amb l’alumne abans que trie la pràctica, la qual cosa faig és tranquil•litzar-los perquè ells estan molt insegurs: esteu prou formats, aneu a triomfar i el triomfar o no en la pràctica és que tot isca bé, i açò depèn, en gran mesura, de la vostra actitud. Fins a en l’empresa que un podia pensar que és menys adequada per a aprendre, pot traure profit depenent de l’actitud. Després et vas a una empresa, aparentment ideal, i tens una actitud passiva i no vas a traure profit.

I les empreses, quin grau d’implicació tenen amb les pràctiques? Quins són els principals avantatges per a elles?
Per a l’empresa és molt important acollir estudiants en pràctiques. És sang nova amb els coneixements a l’última, ja que està recentment eixit de la facultat. Si l’estudiant té ganes, l’empresa té ací una injecció d’entusiasme que crec que, a més amb aquesta situació de crisi que tenim, fa falta. També hi ha un feedback, una interacció entre l’empresa i l’estudiant que ja no és que l’estudiant vaja a l’empresa, estiga unes hores i suplisca un treballador, no és aqueix l’objectiu, per descomptat. No suplim treballadors. Tenim a un estudiant completant la seua formació i açò a l’empresa li afavoreix i li aporta molt.

Quins són els principals reptes a afrontar durant el pròxim curs acadèmic 2014/15 per a la coordinadora de Pràctiques Externes de la Facultat d’Economia?
Enguany hem tingut aquesta situació excepcional que se’ns han ajuntat dos plans d’estudi i d’ací l’alta xifra d’1.357 pràctiques. Per a l’any que ve es normalitzarà i el meu objectiu és anar cercant qualitat. Bones empreses, empreses compromeses amb la formació amb un programa adaptat als graus, amb un nivell de pràctiques universitàries. A voltes hi ha confusió perquè l’empresa està acostumada a rebre alumnes de cicle formatiu i oferta en l’àmbit universitari i no canvia el seu esquema. Creiem que l’estudiant universitari en pràctiques aporta altres coses que no aporta l’estudiant de formació professional i, per tant, han d’estar separats aquests dos àmbits. Cercaria qualitat. Empreses compromeses amb programes formatius tancats i, a nivell de grau.

YouTube Preview Image

Entrevista publicada: 28/02/2014