Inici / Notícies
NOTíCIES

Ramón Gómez Barajas, Coca-cola: «La innovació ha de ser imaginativa i diferent»

Imaginativa i diferent. Així ha de ser la innovació per al associate director manufacturing en Coca-cola European Partners Iberia, Ramón Gómez Barajas, que ha participat avui en el programa Aula Oberta Innovació en l’Empresa que organitza ADEIT.

«El major problema és fer alguna cosa que ningú ha fet mai abans», ha assenyalat. En aquest sentit, ha recuperat dos de les cites cèlebres d’Einstein: “Si cerques resultats diferents, no faces sempre el mateix” i “En els moments de crisis, la imaginació és més important que el coneixement, perquè el coneixement és limitat i la imaginació envolta el món”.

Amb aquesta segona cita ha començat un detallat repàs pel procés que, durant els últims deu anys, ha portat a la planta embotelladora de València a convertir-se en la «planta de Coca-cola amb millors processos productius».

En 2008, en plena crisi econòmica, la planta de València es trobava al límit de la seua capacitat, ha explicat el directiu de Coca-cola. Va ser llavors quan van plantejar un canvi revolucionari i una idea totalment innovadora, que ningú havia fet fins al moment de la mateixa manera; separar el magatzem de la fàbrica. Ho van fer amb un doble objectiu; escometre l’expansió de la fàbrica, d’una banda, i modernitzar el magatzem, per una altra.

Ambdues coses es van aconseguir i avui –va explicar Gómez Barajas- el magatzem de València està totalment automatitzat; compta amb un programari integrat amb trazabilidad fins a l’últim client, amb vehicles guiats per làser i camions automatitzats, que van ser modificats i dissenyats a mesura, entre altres aspectes. D’altra banda, es va aconseguir alliberar prop de 15.000 m2 d’espai de la fàbrica i reduir cost d’explotació, la qual cosa va permetre créixer i duplicar tant les línies com la producció en aquests deu anys.

El directiu de Coca-cola s’ha mostrat satisfet amb el resultat d’aquest procés: «aconseguim muntar una planta de la qual estem molt orgullosos». A dia d’avui –va apuntar- la planta de València és la quarta d’Europa i la segona d’Espanya quant a volum produït. Concretament, enguany es fabricaran 650 milions de litres de beguda.

La planta de Coca-cola de València és la quarta d’Europa i la segona d’Espanya quant a volum produït; enguany es fabricaran 650 milions de litres de beguda

Innovació interna i externa
La innovació es treballa de manera interna i extern. En el relacionat amb el producte, està tot centralitzat en el laboratori propi que Coca-cola té a Brussel·les. No obstant açò, sí s’estableixen col·laboracions externes per a innovar en el relacionat amb els processos. A València, per exemple, amb ITENE.

L’automatització va permetre reduir 25 carretilleros i introduir 20 vehicles guiats per làser que configuren un sistema «més segur, més eficient i més econòmic», va explicar el associate director manufacturing de Coca-cola European Partners Iberia. Quant a l’impacte de la robotización, Gómez Barajas ha assenyalat que «la robòtica millora el treball i permet que sorgisquen altres perfils laborals».

Finalment, en relació l’economia circular, Gómez Barajas va manifestar el compromís de Coca-cola European Partners Iberia amb aspectes mediambientals com la reducció del consum d’aigua en el procés de producció i de generació de residus en les fàbriques. Així mateix, en termes energètics també va informar que estan treballant en «projectes ambiciosos» per a reduir l’energia emprada per a crear els motles de les botelles. «És un dels pilars bàsics del nostre negoci. Està gravat en el nostre ADN a foc», ha subratllat.

Ha tancat la seua intervenció fent al·lusió a la qual –ha dit– és una de les seues màximes. «Estem preparats per a seguir creixent».

26/02/2018