Inici / Notícies
NOTíCIES

Jornades d’especialització per al diagnòstic de l’autisme i la seua posterior comunicació

La situació de possible diagnòstic d’un Trastorn de l’Espectre Austista (TEA) crea molta ansietat pel que els professionals deuen tindre un entrenament especial a l’hora de tractar amb els pares ja que han de complir unes normes de comunicació per a evitar que açò es convertisca en un trauma per a la família. Per això, el Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca (CUDAP) organitza unes jornades en les quals presenta l’instrument de diagnòstic per excel·lència per a aquest trastorn, el ADOS-2.

El ADO-2 es tracta d’una entrevista en la qual a través d’un joc o una interacció social el xiquet o el jove es manifesta amb llibertat i es detecten així símptomes del TEA
El ADO-2 és l’última versió de la Austism Diagnostic Observational Shcedule ­–que dóna nom a aquest curs- amb la qual es pot arribar a diagnosticar TEA per sota dels dos anys d’edat. Està basada en una entrevista a través d’un joc o una interacció social en la qual el xiquet o el jove es manifesta amb llibertat i on es detecten aquests símptomes del TEA. «Aquest procés porta amb si un manual d’interpretació i codificació que és l’objecte del curs», assenyala Francisco Alcantud, catedràtic de Psicologia Evolutiva i de la Educació de la Universitat de València i director del CUDAP.

Aquesta entrevista es duu a terme amb el xiquet i normalment en presència dels familiars en un entorn el més estructural possible. El professional encarregat de fer l’avaluació està acompanyat d’algú que grava en vídeo l’entrevista per a visionar-la i comprovar-la posteriorment. «Fins i tot si tenim els mitjans, també pot realitzar-se en una sala denominada Gesel dotada amb un circuit tancat de televisió i una finestra unidireccional on observem la conducta del xiquet», apunta Alcantud.

Previstes per a l’1,2 i 3 de març de 2017

Aquestes jornades, previstes per a l’1,2 i 3 de març i amb una durada de tres dies, estan dirigides a professionals del sector soci-sanitari que treballen amb persones amb TEA. «Donada la subtilesa dels símptomes, és necessari un entrenament especialitzat per a ser sensible a l’hora de valorar la presència o no de determinats indicis», conta Alcantud.

El contingut del curs és totalment pràctic i al llarg d’aquest es visionen nombrosos vídeos i fins i tot està previst que es realitzen avaluacions en viu amb els xiquets i les seues famílies. Els assistents rebran amb un mes d’antelació el material teòric que hauran de portar ja llegit a les classes.

Jornades relacionades

Així mateix, en el mes de desembre de 2017, hi haurà altres jornades sota el nom Autism Diagnostic Intervie-Revised (ADI-R) que tractarà l’entrevista que es duu a terme amb les famílies una vegada ha sigut diagnosticat un TEA. Aquesta es realitza amb el mare, el pare o tots dos i en ella s’indaga sobre la conducta del xiquet o de l’adolescent durant els primers anys de la seua vida. Si el ADI-R és positiu o dubtós llavors s’aplica el ADOS-2 per a determinar el perfil neuropsicológico.

Més informació i inscripcions ací

Notícia publicada: 25/11/2016