Inici / Notícies
NOTíCIES

El màrqueting, solució al descens de pacients en sanitat privada

En 2012, es va reduir en prop de 20.000 (un 0.99%) el nombre de mutualistes protegits per entitats d’assegurança privada, el que representa la major caiguda des de 2007, segons dades del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat.

Aquesta important reducció de pacients en la sanitat privada, sumada a la proliferació de clíniques i policlíniques, fa «imprescindible» que el sector de la salut comence a apostar clarament pel màrqueting, explica Vicente Lluch, expert en màrqueting de salut i codirector del primer màster en aquest àmbit a Espanya, organitzat per la Universitat de València.

«Cal acabar amb falsos mites que afirmen qüestions com que la salut no necessita vendre’s o que la publicitat en salut no funciona», explica Vicente Lluch, qui assegura que el marge de millora de la sanitat privada a Espanya a través del màrqueting és enorme.

Els reptes de la sanitat privada
Orientar-se més cap al pacient, oferir una millor qualitat assistencial, desenvolupar campanyes de conscienciació en salut, augmentar la satisfacció dels pacients, diferenciar-se, digitalitzar-se i captar més pacients són –en opinió de Lluch– els principals reptes de la medicina privada als quals el màrqueting pot plantar cara de manera eficaç.

«Fins a fa poc temps ha funcionat el ‘boca a’boca , que segueix sent una base important del màrqueting, però és necessari donar un pas més i complementar-lo amb més qualitat assistencial i amb una bona política de màrqueting per a aconseguir un efecte amplificador», explica Vicente Lluch, director –al costat de la professora de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València Carmen Pérez– del Màster en Màrqueting de Salut.

La Universitat llança el primer postgrau d’Espanya en màrqueting aplicat al sector de la salut

La importància de la diferenciació
Les clíniques i els hospitals privats se semblen massa entre si en plantejament, serveis, preus, qualitats i resultats, en opinió de Vicente Lluch, qui afirma que fins al moment el criteri de selecció de la medicina privada ha estat basat en la proximitat, més que en una elecció. «Si no saps diferenciar-te, eres un més», conclou.

La revolució digital
El 48% dels usuaris utilitza Internet per a obtenir informació de salut i un terç com eina de diagnòstic, expliquen des de l’adreça del Màster en Màrqueting en Salut. «El sector de la medicina privada ha d’entendre que el comportament del pacient ha canviat radicalment en els últims anys i ha d’adaptar-se», explica Vicente Lluch, qui apunta a les «enormes possibilitats» que obrin les noves tecnologies en termes de màrqueting com servei de 24 hores, atenció mèdica on-line personalitzada, sistema de cites digital, fòrums, xats, etc.

La comunicació digital i el social media en la salut serà un dels mòduls de primer Màster en Màrqueting de Salut de la Universitat de València, al llarg del qual s’abordaran altres temes com la investigació de mercats en  l’àmbit sanitari, la captació i gestió de pacients, la gestió de queixes i reclamacions, la publicitat i la comunicació promocional, les aplicacions digitals en salut i la imatge corporativa, el posicionament i el personal branding. Un tema, aquest últim,  especialment important en el cas dels metges, ja que la marca ‘doctor’ resulta clau, explica Vicente Luch.

El màster, que començarà el pròxim mes de setembre i s’impartirà en horari de divendres vesprada i dissabtes demà, va dirigit tant a professionals del màrqueting i la comunicació com a metges, directors mèdics, gerents i directors generals, responsables d’atenció al pacient o professionals independents i consultors, entre d”altres.

A més del màster, la Universitat engegarà el pròxim curs tres nous diplomes en aquest àmbit: La gestió integral del pacient, La Comunicació Sanitària i el Màrqueting 2.0 en salut.

Més informació:
Màster en Màrqueting de Salut

Notícia publicada: 25/07/2013