«És probable que la tecnologia i l’educació mai hagen tingut una vinculació tan evident com l’actual», compte José Díaz, professor del Departament de Didàctica d’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la Universitat de València i director del Diploma d’Especialització de Competència Digital del Professorat: Innovar i Millorar la Pràctica Docent amb Noves Tecnologies. En aquest context, la Universitat de València aposta, per quart any, per donar l’oportunitat als qui s’han graduat, diplomat o llicenciat en l’àmbit de l’educació així com a professionals d’aquest mateix sector d’aprendre a aplicar de manera eficient la tecnologia «aspecte cada vegada més necessari» dins de la educació.
«En aquests moments, la implantació educativa de les TIC no es correspon amb el nivell d’integració en l’àmbit domèstic i privat. Falta un pla integral, consensuat i progressiu que guie el procés a curt, mitjà i llarg i que integre a tota la comunitat: professorat, alumnat i famílies», explica Díaz, d’aquesta manera, la falta d’assistència tècnica i la manca en formació educativa en competència digital és «evident». En paraules de Díaz, l’interès general del professorat és elevat i manté una actitud pro tecnològica, és així com el Diploma d’Especialització de Competència Digital del Professorat: Innovar i Millorar la Pràctica Docent amb Noves Tecnologies es converteix en el seu millor aliat.
«En aquests moments, millorar la competència digital i docent i desenvolupar habilitats pedagògiques per a optimitzar el potencial d’innovació i millora professional que tenen les TIC és essencial per al professorat», assenyala Díaz. El títol està plantejat per a complir una sèrie d’objectius: aprendre a utilitzar les TIC per a millorar l’acció docent i la gestió, aplicació i avaluació del currículum; conèixer i valorar els aspectes bàsics de la identitat digital, seguretat, protecció de dades, l’ús tècnic i les bones pràctiques amb TIC; aprendre a dissenyar materials educatius i recursos digitals interactius aplicables a qualsevol nivell educatiu i àrea curricular; i valorar de forma crítica les xarxes socials educatives, prevenir els riscos d’entorns digitals i conèixer estratègies per a la protecció dels menors així com aprendre fonaments i llenguatges de programació i usar-los en l’aula.
«L’educació és un dret essencial i un projecte social de valor incalculable. Un dels recursos amb major potencial de transformació i millora són les TIC. La tecnologia posada en bones mans aporta valor afegit, és per això pel que les TIC han d’ingressar-se en els centres educatius com un instrument ordinari de treball perquè són importants», explica Díaz quant a la relació educació-tecnologia. Malgrat això, la qual cosa sí és cert és que encara que els mitjans digitals, interactius i multimodales són més «atractius», si el format tradicional (paper) està adaptat a les capacitats de l’alumnat seguirà sent intel·lectualment igual d’estimulant que el format digital.
Més informació i inscripció en: Diploma d’Especialització de Competència Digital del Professorat: Innovar i Millorar la Pràctica Docent amb Noves Tecnologies
Notícia publicada: 24/07/2017