Inici / Notícies
NOTíCIES

Manuel Perea: «els bebès són capaços de distingir l’idioma en què es els parla»

«Els bebès tenen una gran capacitat per a aprendre els sons i la sintaxi del llenguatge a una edat molt primerenca. Estudis realitzats amb bebès de Canadà en col·laboració amb científics espanyols són capaços de distingir si els estàs parlant en anglès o en francès només amb el moviment dels llavis», apunta el professor del departament de Metodologia de les Ciències del Comportament de la Facultat de Psicologia de la Universitat de València i de la ERI-Lectura, investigador afiliat al BCBL i membre de l’organització del XXII International Symposium of Psycholinguistics. El processament del llenguatge en els xiquets xicotets, un dels temes clau d’aquest congrés, és un tema «d’altíssima rellevància», apunta el professor Perea.

En l’estudi de les ciències cognitives cada vegada tenen major repercussió les relacions entre el comportament verbal i els processos psicològics que subjauen a ell. Aquesta disciplina, la psicolingüística, serà el tema central d’un congrés internacional que se celebrarà de l’1 al 4 de juliol en ADEIT. Sota el títol XII International Symposium of Psycholinguistics, el simposi abordarà diversos camps d’estudi de l’àmbit de la psicolingüística des d’una perspectiva molt àmplia: trastorns del llenguatge com la dislèxia, el llenguatge en persones sordes, últimes recerques entorn del bilingüisme o estudis sobre el llenguatge en persones que pateixen alzheimer.

El professor Perea apunta que moltes de les sessions d’aquesta trobada se centraran en recerques entorn del bilingüisme: «alguns grups de recerca han conclòs que les persones bilingües tenen millors recursos atencionals. Amb la qual cosa no solament són millors en llenguatge sinó que en general atencionalment són millors. Però molts d’aquestes troballes no han sigut replicats per altres recerques: és essencial que els investigadors sàpien emprar les noves eines per a establir conclusions vàlides».

El bilingüisme, el processament del llenguatge, l’aprenentatge de la lectura i nous models de recerca, entre els temes clau del congrés.
A més del processament del llenguatge, també prestaran especial atenció al procés d’aprenentatge de la lectura des d’una perspectiva molt àmplia amb la ponència de Kate Nation, professora de la Universitat d’Oxford, així com als canvis que es produeixen en el cervell després de l’aprenentatge lingüístic de nous idiomes de la mà de Ruth de Diego, investigadora de ICREA de la Universitat de Barcelona. Ponents de llarga trajectòria i gran impacte científic als quals cal afegir a Jonathan Grainger, professor del laboratori de Psicologia Cognitiva de Marsella, que presentarà el seu programa de recerca que combina experimentació, modelatge i neurociència cognitiva i Pablo Gómez, professor de DePaul University a Chicago, que dirigirà un workshop en procediments bayesianos en la recerca psicolingüística,

El congrés està organitzat per universitats i centres de recerca espanyols que compten amb grups de psicolingüística de rellevància internacional. Així, en 2011 va ser organitzat pel Basque Center on Cognition, Brain, and Language en San Sebastián i el 2013 va ser organitzat per Grup de Neurociencia Cognitiva i Psicolingüística de la Universidad de la Laguna a Tenerife.

XII International Symposium of Psycholinguistics

Notícia publicada: 12/06/2015