Després de la VI edició d’aquesta trobada, celebrat en 2018 en la Universitat de Quilmes (l’Argentina), és la Universitat de València la que acull aquesta trobada en una ocasió molt especial, el vinté aniversari des que, al juliol de l’any 2000, va tindre lloc el primer en la Universitat de Aveiro (Portugal).
«Ens trobem en un moment crític amb grans reptes com el canvi climàtic o l’esgotament de recursos. Coneixem els problemes als quals ens enfrontem, però hem d’activar les solucions ja i per a aconseguir les solucions el principal recurs és l’educació», ha assenyalat en aquesta direcció la rectora de la Universitat de València, M.Vicenta Mestre, que ha inaugurat el seminari.
Acostar la ciència i la tecnologia a les xiquetes
Així mateix, la rectora ha volgut ressaltar la importància d’acostar la formació en ciència i tecnologia a les xiquetes i adolescents, perquè «aconseguim superar la bretxa del STEM, perquè les xiquetes s’enlluernen també amb les ciències, perquè no podem perdre el talent femení en aquests àmbits del coneixement», ha subratllat la rectora.
A més, en l’obertura de la trobada, han participat la catedràtica d’Educació i Psicologia de la Universitat de Aveiro i presidenta de l’Associació Iberoamericana CTS en Educació Científica, Isabel P.Martins; el degà de la Facultat de Magisteri de la Universitat de València, Oscar Barberá; i la consellera d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, Mireia Mollá.
Els ODS, en el centre del debat
Vint anys d’avanços i nous desafiaments en l’Educació CTS per a l’assoliment dels Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) és el lema d’aquesta edició de la trobada. En aquest sentit, les diferents comunicacions i ponències se centren en els reptes urgents per a l’ensenyament en ciències que impulsen la formació d’una ciutadania preparada i activa enfront dels greus problemes socioambientales interconnectats als quals s’enfronta la societat.
L’ensenyament CTSA (ciència, tecnologia, societat i ambient) per a l’assoliment dels objectius ODS, les polítiques educatives i els desafies per a l’educació CTSA, la formació del professorat i el currículum de l’educació científica i les competències enfront dels desafiaments socials són els quatre eixos temàtics en els quals s’articulen les diferents activitats d’aquesta edició.
Avelino Corma en l’obertura del seminari
L’obertura del seminari ha corregut càrrec d’Avelino Corma, doctor en Química per la Universitat de València i premi el Premi Príncep d’Astúries d’Investigació en 2014, sota el títol La investigació científica i el seu impacte en la societat. Així mateix, entre altres conferències, participen en la trobada Federico Mayor Zaragoza, president de l’Associació per a una Cultura de Pau i ex director general de la UNESCO, i Federico Buyolo, ex director general de l’Oficina Alt Comissionat per a l’Agenda 2030 i director adjunt del Gabinet de la Ministra d’Educació i Formació Professional del Govern d’Espanya.