Inici / Notícies
NOTíCIES

Un seminari avalua la qualitat dels rànquings de les universitats a Espanya en ADEIT

L’atenció rebuda pels rànquings internacionals d’universitats i el creixent interès per l’avaluació de la seua qualitat ha promogut la demanda de criteris per a classificar a les universitats i la necessària classificació d’aquestes en rànquings nacionals. Aquesta ha estat una de les principals inquietuds que s’han debatut durant l’últim seminari presentat en ADEIT per l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE) i la Fundació BBVA.

Durant el seminari, es van explicar les principals limitacions dels rànquings internacionals, centrades, principalment, en les universitats d’elit i en el paper de la investigació. En aquest sentit, es va ressaltar la dificultat per a avaluar altres dues missions de la universitat, molt rellevants com es va remarcar durant el seminari, com són la docència i la transferència tecnològica cap a l’entorn.

En aquest sentit, el catedràtic de Fonaments d’Anàlisi Econòmica de la Universitat de València i director d’Investigació del Ivie, Francisco Pérez, va precisar que, encara que els rànquings estan presents en la vida de les universitats, aquests tenen les seues limitacions. Pérez també va indicar que, en l’actualitat, el que no es pot negar és la contribució social i econòmica que els sistemes universitaris tenen en la societat.

Per la seua banda, el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo, va subratllar que, encara que els rànquings són difícils d’avaluar per l’heterogeneïtat de les universitats analitzades, aquesta classificació és fonamental que es realitze per entitats «amb prestigi acadèmic com el Ivie, centre d’investigació adscrit a la Universitat de València».

U-Rànquing, classificació de les universitats espanyoles
Durant el seminari, es van estudiar els diferents problemes metodològics que presenten els rànquings universitaris com indicadors sintètics. A més, es va debatre des de les diferents perspectives per les quals poden ser valorades les universitats, segons siga l’usuari de la informació un estudiant, un investigador, un responsable universitari, un govern o un ciutadà interessat per l’estat de l’educació superior.

A més de repassar aquests problemes metodològics, el seminari també va abordar altres qüestions com si és rellevant l’antiguitat de les universitats per a la seua posició en els rànquings o si són compatibles els resultats dels rànquings nacionals i internacionals. En aquest sentit, durant el seminari, el tècnic d’investigació del Ivie Abel Fernández va presentar U-Rànquing que classifica les universitats espanyoles en funció del seu volum de resultats i productivitat, tenint en compte l’efecte de la diferent grandària de cada universitat, i segons la seua activitat docent, investigadora i d’innovació i desenvolupament tecnològic. A través d’U-Rànquing, que situa a la Universitat de València en el tercer lloc, l’estudiant pot, en tres senzills passos, triar universitat.

Més informació:
http://www.ivie.es/es/

Notícia publicada: 19/11/2013