Inici / Notícies
NOTíCIES

Utilitzar teràpies visuals de forma precoç, clau per a atenuar els símptomes de l’autisme

Potenciar i generar comunicació en xiquets i xiquetes amb trastorns del desenvolupament i amb problemes en la parla, sobretot en persones amb Trastorn de l’Espectre Autista (TEA), serà l’objectiu d’una de les activitats formatives organitzades pel Centre Universitari de Diagnòstic i Atenció Primerenca de la Universitat de València (CUDAP) i que s’impartirà en la seu d’ADEIT a la fi de febrer i al maig.

En l’actualitat, com explica el catedràtic de Psicologia Evolutiva i de l’Educació de la Universitat de València i director de CUDAP, Francisco Alcantud, «som capaços de detectar els símptomes d’autisme sobre els 18 mesos de vida, per la qual cosa si s’intervé de forma precoç podem andamiar el dèficit amb l’ús de suports visuals de manera que arranque la comunicació i amb tècniques com l’encadenament cap a arrere, aconseguir que emergisca el llenguatge».

En aquest sentit, Alcantud remarca que si es detecten els símptomes abans dels dos anys i s’aplica una teràpia dirigida al desenvolupament de la comunicació i la simbolització, els símptomes s’atenuen i fins i tot desapareixen de manera que no es compleixen els criteris de diagnòstic de TEA.

Fomentar la comprensió del llenguatge mitjançant suports visuals

Si es detecten els símptomes abans dels dos anys i s’aplica una teràpia dirigida al desenvolupament de la comunicació i la simbolització, els símptomes s’atenuen i fins i tot desapareixen de manera que no es compleixen els criteris de diagnòstic de TEA
En dues sessions, la primera el 12 de maig, s’aprofundirà en la importància de l’ús de suports visuals per a potenciar la comunicació i adaptar els entorns naturals i contextos d’ensenyament per a les persones amb trastorns del desenvolupament.

La primera d’aquestes sessions se centrarà en l’exposició teòrica sobre els aspectes a tenir en compte en la secció i elaboració dels suports visuals i en els sistemes d’implantació PECS i SPC, a més de conèixer les aplicacions informàtiques més utilitzades.

El segon bloc estarà més dedicat a la rellevància dels suports visuals en les rutines diàries de les persones aprofundint en l’estructuració d’ambients (TEACCH) i en la importància dels suports visuals per a fomentar la comprensió del llenguatge i de l’entorn.

Aquest curs serà impartit per la psicòloga Teresa Sanz que és consultora en discapacitat i col·laboradora com a docent en diferents institucions, organitzacions i universitats.

Aquest curs s’emmarca dins d’un pla formatiu de CUDAP. Totes les activitats es poden consultar ací: https://www2.adeituv.es/ca/congresos-y-seminarios/oferta-de-jornadas/cudap/

Més informació sobre aquest curs en:
Sistemes de suport visuals per a la iniciació de la comunicació (SAIC)

Notícia publicada: 01/02/2016