Inici / Notícies
NOTíCIES

«Un treballador feliç és un treballador més efectiu», una de les conclusions del congrés OLKC

Congreso OLKC en ADEIT«Un treballador feliç és un treballador més efectiu». Aquesta ha estat una de les màximes defensades durant el congrés OLKC, que la setmana passada va reunir a l’ADEIT més de 180 investigadors, de 26 nacionalitats diferents, per debatre els processos empresarials relatius a l’aprenentatge, el coneixement i les capacitats.

En aquest sentit, durant la trobada, en què han participat professionals tant de l’àmbit de l’empresa com de la sociologia i la psicologia, s’ha apuntat la necessitat que els treballadors se senten responsables de la seua feina, és a dir, que tinguen autonomia. En paraules dels copresidents del congrés, Ricardo Chiva, de la Universitat Jaume I, i Joaquín Alegre, de la Universitat de València, que han utilitzat Google com a paradigma d’aquest enfocament empresarial, es tracta de «treballadors que siguen empresaris de la seua pròpia activitat».

El taylorisme –remarca Joaquín Alegre– establia un sistema jeràrquic en què un responsable marcava als treballadors què calia fer a cada moment. Ara, amb una societat infinitament més formada i en un ambient democràtic, «ja no es pot mantenir el mateix sistema jeràrquic i autocràtic de llavors», conclou.
En aquesta direcció s’ha apuntat la necessitat que les empreses abandonen les formes de treball tradicionals i jeràrquiques per adoptar un model de treball més flexible i més participatiu, basat en l’aprenentatge, en el diàleg i en l’observació de l’entorn. Aspectes que tenen una rellevància especial en el context actual, en el qual –segons s’ha destacat– les organitzacions han tingut una gran responsabilitat en el funcionament dels mercats i en la situació econòmica actual.

Al llarg del congrés, a més, no solament s’ha plantejat la necessitat d’apostar per l’aprenentatge i la creativitat, sinó també s’ha posat l’accent en el concepte de  «desaprenentatge» dins les organitzacions. «Desaprende» –expliquen els copresidents del congrés– significa «qüestionar, posar en dubte el que és establert per cercar noves solucions i, alhora, tenir prou humilitat per reconèixer l’error».

Un enfocament nou, responsabilitat de tota la plantilla
Entre els motius pels quals aquest model no s’ha implantat amb més facilitat a les empreses espanyoles, els copresidents del congrés assenyalen el fet que, a vegades, l’empresariat percep com un risc aquest model nou. No obstant això –apunten– «és més arriscat actuar com sempre, perquè d’aquesta manera no canviarà la dinàmica». De fet –remarquen–, aquesta actitud únicament condueix a «limitar el potencial de les persones i de l’organització mateixa». A més han puntualitzat que aquest canvi de mentalitat no és solament responsabilitat dels màxims directius de l’empresa, sinó que s’hi ha d’implicar tota la plantilla. Tots som creatius –recorden– i és una cosa que també cal potenciar a l’empresa.

El congrés, que té caràcter anual i ha tingut lloc per primera vegada a València, farà la pròxima edició a Washington.

Més informació:
www.olkc2012.com