Inici / Notícies
NOTíCIES

Stadler València presenta la EURODUAL, versàtil i eficient per al transport ferroviari

Stadler València, fabricant internacional de vehicles ferroviaris, ha presentat hui la locomotora de sis-eixos EURODUAL durant la realització d’unes proves dinàmiques en la planta. La EURODUAL representa una nova generació de locomotores híbrides que ofereix dues solucions en una: una locomotora elèctrica que a més té un potent motor dièsel, per a poder circular per tot tipus de línies, electrificades o no. Aquesta flexibilitat operativa permet a les companyies ferroviàries optimitzar les seues rutes de transport i reduir la grandària de la seua flota en tindre una única locomotora per a tots els trànsits. Una flota homogènia també suposa importants estalvis en manteniment, recanvis i formació de maquinistes.

“La locomotora EURODUAL és la resposta tecnològica de Stadler als reptes d’eficiència que plantegen els corredors transfronterers com el Corredor Mediterrani o l’Atlàntic”, ha ressaltat Iñigo Parra, president de Stadler València durant la presentació. Es tracta d’una locomotora interoperable que compleix, i fins i tot supera, els requisits europeus de les Especificacions Tècniques d’Interoperabilitat (ETI) i va equipada amb els sistemes de seguretat i comunicació locals necessaris per a realitzar un transport transfronterer segur i eficient, inclòs el nou estàndard de seguretat europeu ETCS (European Train Control System).

La EURODUAL reuneix qualitats que la doten de gran versatilitat en la seua categoria. D’una banda, la seua alta potència, amb fins a 7,0 MW en manera elèctrica i 2,8 MW en manera dièsel i, per un altre, el seu elevat esforç tractor, de fins a 500 kN. Aquestes característiques la converteixen en la locomotora amb major capacitat d’arrossegament del mercat europeu i li permeten transportar trens més llargs i pesats amb una sola màquina, la qual cosa redunda en la millora de la rendibilitat d’aquests serveis de transport. Així, en molts corredors de mercaderies, una única locomotora híbrida de 6 eixos (Co’Co’) podrà reemplaçar a composicions de dues locomotores de 4 eixos (Bo’Bo’) per a arrossegar un tren amb idèntic pes, reduint sensiblement els costos dels operadors ferroviaris de mercaderies.

L’assaig realitzat recentment en la línia Figueres-Perpignan, en concret en el túnel fronterer del Pertús, va constatar les altes prestacions d’aquesta locomotora que va ser capaç d’arrancar i *traccionar un tren de més de 2.000 tones en una rampa de 18 mil·lèsimes. Fins hui, operatives similars requerien de dues locomotores. “Es tracta d’una fita del transport de mercaderies entre tots dos països que possibilitarà l’encreuament de trens més llargs i pesats amb una única locomotora, i ha sigut possible gràcies a la versatilitat i gran
capacitat d’arrossegament que ofereix aquesta locomotora híbrida”, ha subratllat Iñigo Parra.

Des del punt de vista mediambiental, a més del lògic benefici que suposaria reduir el nombre de locomotores dièsel, la EURODUAL aporta els avantatges d’una locomotora elèctrica en operar en manera elèctrica, és a dir, menors costos energètics i zero emissions. Al circular en manera dièsel, incorpora les últimes tecnologies en reducció de soroll, emissions i consum energètic. Per exemple, la EURODUAL, redueix les emissions de NOx un 40% i les partícules un 90% respecte a la seua predecessora, gràcies al seu motor dièsel d’última generació. Així mateix, aquesta locomotora ha sigut dissenyada per a reduir el seu impacte també durant la fase de producció, amb una cuidada selecció de materials, equips i processos, i després de la seua vida útil, amb l’ús de materials reciclables en un 97,71%.

La planta de Stadler a Albuixec (València), factoria amb més de 120 anys d’història, és un dels majors centres tecnològics industrials de la Comunitat Valenciana. En ella treballen més de 900 empleats, dels quals 300 són enginyers dedicats al disseny i desenvolupament de solucions eficients, sostenibles, flexibles i adaptades a les noves necessitats del transport ferroviari i la mobilitat que necessiten els viatgers de hui dia. Fins hui, Stadler ha venut 52 unitats de la plataforma EURODUAL, una màquina reconeguda internacionalment amb diferents guardons per la innovació que aporta al transport ferroviari de mercaderies.

Notícia publicada: 29/05/2019