Inici / Notícies
NOTíCIES

Penélope Hernández: «Nosaltres actuem. I, només a voltes, decidim»

Enfront del consumidor racional, intel·ligent i coneixedor de les seues pròpies decisions, la matemàtica i doctora en economia per la Universitat de València, Penélope Hernández, afirma que «moltes de les nostres decisions es prenen de manera no racional», és a dir, tenen biaixos i depenen de múltiples variables. Així és com l’economia experimental entén el concepte de ciutadà, consumidor, client o usuari a l’hora de crear estratègies que estimulen la presa de decisions.

Sota el títol Innovació, experiments i persones, Penélope Hernández, directora del Laboratori d’Economia Experimental i del Comportament de la Universitat de València (LINEEX), ha presentat en la sessió matutina d’Aula Oberta Innovació en l’Empresa alguns exemples de l’aplicació de l’economia del comportament a camps tals com els recursos humans.

Hernández ha volgut destacar una dels «avantatges» de l’economia experimental pel que fa a l’augment de la productivitat mitjana dels empleats, que consisteix no solament a estudiar les decisions individuals sinó també «el comportament dels humans quan interactuen» i les conseqüències d’aquesta interacció. Malgrat que, ha afirmat, «canviar un hàbit és costós», l’experta ha insistit que el denominat «efecte grup» pot generar reciprocitat entre els empleats, la qual cosa pot augmentar la productivitat de cadascun d’ells.

La forma en la qual l’ésser humà rep informació és, en paraules de Penélope Hernández, «clau» perquè el cervell active la part no racional
La ruptura d’hàbits aparentment automatitzats s’estén també a l’àmbit de les polítiques i condicions legals d’un lloc web, conegudes com cookies. La forma en la qual l’ésser humà rep informació és, en paraules de Penélope Hernández, «clau» perquè el cervell active la part no racional; per açò LINEEX va dissenyar una estratègia perquè l’usuari cobrara consciència d’aquestes polítiques i per a evitar abusos d’informació personal.

Així mateix, la ponent s’ha referit a la captació de clients en l’àmbit de la banca per a donar mostra de la importància de la «segmentació» del grup participant en els experiments anònims, que té en compte no solament les variables intrínseques de les persones sinó també el seu comportament.

La sessió s’ha emmarcat dins del programa Aula Oberta Innovació en l’Empresa, un cicle de debats i de formació informal dirigits per empresaris, acadèmics i professionals d’èxit que desenvolupen la seua activitat tenint la innovació com a referent en el seu moment a dia.

Notícia publicada: 3/10/2017